Dry needling

Dry needling bij Fysiotherapie Achterveld

Dry Needling

Dry needling is een fysiotherapeutische behandeltechniek die kan worden toegepast bij pijn of bewegingsbeperking die het gevolg zijn van gespannen spieren.

Met een (zeer) dunne naald worden spierknopen aangeprikt. De naald wordt eerst in de huid gebracht en daarna een aantal keren kort heen en weer bewogen. Er kan dan een local twitch response plaatsvinden in de spier: de spier spant kort aan en ontspant daarna volledig. Door de ontspanning krijgt de spier zijn normale lengte terug. Hierdoor kunnen bijvoorbeeld gewrichten makkelijker bewegen en komt de bloedcirculatie weer op gang. Dit bevordert het herstel van het pijnlijke gebied.

Deze techniek wordt alleen toegepast door hiervoor speciaal opgeleide fysiotherapeuten. Bij fysiotherapie Achterveld kan Bartho Nuijens deze behandeltechniek toepassen.

Hieronder kunt u meer informatie lezen over dry needling:

Dry needling:

Sinds 2007 valt dry needling in het competentiegebied van de fysiotherapeut. Het valt onder de reguliere geneeswijzen in tegenstelling tot accupunctuur dat onder de alternatieve geneeswijzen valt. Met een (zeer) dunne naald worden spierknopen aangeprikt. De naald wordt eerst in de huid gebracht en daarna een aantal keren kort heen en weer bewogen. Er kan dan een local twitch response plaatsvinden in de spier: de spier spant kort aan en ontspant daarna volledig. Door de ontspanning krijgt de spier zijn normale lengte terug, hierdoor kunnen bijvoorbeeld gewrichten makkelijker bewegen en komt de bloedcirculatie weer op gang. Dit bevordert het herstel van het pijnlijke gebied,

Wanneer wordt dry needling gebruikt/ingezet?

Pijn en bewegingsbeperkingen hebben een multifactoriële oorzaak. Maar vaak zijn daar spieren bij betrokken. Ze kunnen verkort zijn of hypertoon (gespannen). Palpatie van deze spieren of ze op lengte brengen, voelt dan onplezierig aan. In de verharde spier kunnen verdikkingen gevoeld worden, ook wel triggerpoints genoemd. Duwen op deze plek/triggerpoints geeft lokale herkenbare pijn met soms uitstraling naar andere gebieden. Bijvoorbeeld nekpijn vanuit de monnikskapspier, uitstralend naar het achterhoofd en het oor. De fysiotherapeut gaat op zoek naar deze verdikkingen om ze te behandelen met dry needling.

Hoe voelt dry needling?

Dit verschilt per spiergroep. De naald is zo dun, dat als hij in de huid geprikt wordt, je het haast niet voelt. Dit is dus niet vergelijkbaar met een injectienaald. Het kort aanprikken van de spier, de naald gaat ongeveer 2 tot 6 cm de spier in, voelt als een rare niet herkenbare sensatie. Het is dus niet direct pijn maar een raar, niet helemaal herkenbaar gevoel (je moet het eigenlijk zelf meemaken). Een twitch, het kort aanspannen van de spier, kan even pijnlijk aanvoelen. Ook in gebieden waar de spanning van de spier heel hoog is, kan het even een zeer korte pijnsensatie geven, die direct weer wegtrekt. Blijft het pijnlijk tijdens de behandeling dan wordt de naald eruit gehaald en trekt de pijn vrijwel direct weg.

Mocht je iets tegen naalden hebben: angst of onwelbevinden, dan is dry needling geen indicatie voor jou en zijn er andere methoden om jouw klacht goed te behandelen.

Na de behandeling kan de spier loom, heel moe of zwaar aanvoelen, en een soort spierpijn gevoel geven die na 2 uur tot max. 2 dagen weer wegtrekt. Heel soms, als een klein huidbloedvaatje is aangeprikt, kan er een kleine blauwe plek ontstaan, maar dit is zeldzaam.

opleiding:

De basisopleiding waarin 52 spieren worden aangeprikt duurt 8 dagen. Uitgebreide theorie en praktijk komt aan de orde en de opleiding wordt afgerond met een diploma. Tijdens de opleiding staat veiligheid voorop en centraal: grote zenuwen, bloedvaten en organen worden altijd vermeden, zodat het risico op complicaties klein is.

Dry needling en accupunctuur:

Dit wordt nog wel eens met elkaar verward. Het enige is dat bij dry needling dezelfde naald wordt gebruikt als bij accupunctuur. De theoretische basis voor de behandeling is bij beide anders: Acupuncturisten laten de naalden staan en prikken meridianen (energiebanen) aan en gaan als basis uit van een energetisch systeem. Bij dry needling prikken wij in een triggerpoint van de spier en bewegen de naald kort heen en weer en halen die er daarna direct er weer uit. Wij gaan uit van een neurologisch-fysiologisch systeem.

Bartho Nuijens